menu

Παρασκευή 6 Ιουνίου 2014

                 5.    Γενικά θέματα 1-Επί τάπητος! 
       Για ποια αξιοκρατία μιλάμε,κ.Υπουργέ;
     Η είδηση ότι γιατρός είχε"μαϊμού" πτυχίο από ιταλικό πανεπιστήμιο,φέρνει στην επιφάνεια κάποια ζητήματα που θα πρέπει ως κράτος και ως κοινωνία να τα ξαναδούμε.
       Πρώτο θέμα είναι η Λερναία Ύδρα της γραφειοκρατίας,που όσο τη χτυπάς τόσο εκείνη δια-
τηρεί πάντα ζωντανά κάποια πλοκάμια της ή μεταλλάσσεται,άλλοτε επικίνδυνα και άλλοτε σε πιο
ήπιες μορφές.Πώς πέρασε ο κομπογιαννίτης αυτός γιατρός μέσα από τόσες"πόρτες" της Δημόσιας
Διοίκησης και έφτασε να γίνει ακόμα και διευθυντής στο νοσοκομείο της Σκύρου;Προφανώς,κά-
ποιους ημέτερους είχε μέσα στον κρατικό μηχανισμό,που τον διευκόλυναν και τον κάλυπταν.Θα ή-
ταν πολύ ενδιαφέρον να μάθει ο κόσμος πώς ακριβώς στήθηκε και αυτό,μετά από τόσα άλλα απί-
στευτα που συνέβησαν σ'αυτή τη δύσμοιρη χώρα.Ας βάλουμε όμως στην άκρη,προς στιγμήν,το
τεράστιο αυτό θέμα της γραφειοκρατίας και ας περάσουμε σε ένα άλλο-και εξίσου σημαντικό-της
αξιοκρατίας που άπτεται του λειτουργήματος των γιατρών στη χώρα μας.
       Ηχούν έντονα ακόμα στα αυτιά μου τα λόγια κάποιων φοιτητών της Ιατρικής Σχολής Αθηνών,
πριν από μερικά χρόνια,λόγια γεμάτα πίκρα και αγανάκτηση μαζί:
-Για ποιο λόγο εμείς ξενυχτούσαμε επί έξι χρόνια στο Λύκειο, για να αποκτήσουμε όλα εκείνα τα
εφόδια που απαιτούν η κοινωνία και η πολιτεία μας και με τεράστιους κόπους να εξασφαλίσουμε στο
απολυτήριό μας ένα βαθμό πάνω από 19,5,που θα μας έδινε τη δυνατότητα να εισαχθούμε στο πανε-
πιστήμιο και να γίνουμε γιατροί,με αξιοκρατικό τρόπο και συνείδηση ευθύνης;Ποιο το νόημα όλων αυτών των προσπαθειών μας,τη στιγμή που βλέπουμε να έρχονται κατά χιλιάδες άλλοι συνάδελφοί μας από πανεπιστήμια του εξωτερικού,στα οποία εγγράφτηκαν με βαθμό ακόμα 12 και 13;
                                      Αμφισβητεί κανείς την αλήθεια τους;
          Ποιος θα μπορούσε να αμφισβητήσει την αλήθεια-και το δικαιολογημένο παράπονο-που περι-
κλείουν τα παραπάνω λόγια των φοιτητών μας,κ.Υπουργέ;Δεν θα'πρεπε η αριστεία-όπως αυτή εξα-
σφαλίζεται με τις πανελλαδικές εξετάσεις και αποτελεί το βασικό χαρακτηριστικό των πιο άξιων και
ικανών-να έχει και κάποιο αντίκρυσμα πέρα από το δικαίωμα μιας απλής εισαγωγής στο πανεπιστή-
μιο και στη σχολή προτίμησης;Δεν θα'πρεπε δηλαδή,στην περίπτωσή μας,ο βαθμός των αρίστων-και
στη συνέχεια πτυχιούχων γατρών-να έχει κάποιο αντίκρυσμα και στην προτεραιότητα στη λίστα ανα-
μονής για την ειδίκευσή τους;Από αυτούς τους άριστους,κατά βάση,δεν θα'πρεπε να επανδρώνεται
το Εθνικό Σύστημα Υγείας στη χώρα μας,κ.Υπουργέ;Ίσως,βέβαια,να βγουν κάποιοι και να μας πουν
ότι εδώ υπάρχει ένα θέμα προς συζήτηση.Ότι δηλαδή και οι γιατροί που πήραν το πτυχίο τους από
κάποιο πανεπιστήμιο του εξωτερικού να είναι εξίσου καλοί με αυτούς που πήραν το πτυχίο τους στην Ελλάδα.Ενδεχομένως,μάλιστα,κάποιοι να έχουν βαθμό πτυχίου μεγαλύτερο από άλλους που σπούδασαν στην Ελλάδα.Ασφαλώς και έχει λογική βάση ένα τέτοιο επιχείρημα.Πριν προχωρήσω, όμως,θα ήθελα να κάνω την εξής διευκρίνηση:Προς Θεού-καμία πρόθεση δεν έχω να υποτιμήσω ή να υποβαθμίσω κανέναν.Όλα τα ελληνόπουλα έχουν το δικαίωμα να σπουδάσουν όπου θέλουν και ό,τι θέλουν.Προσωπικά,μάλιστα,ουδέποτε στο σχολείο έκανα διακρίσεις μεταξύ καλών μαθητών και λιγότερο καλών.Όταν ο νόμος τους δίνει το δικαίωμα,ο δρόμος είναι ανοιχτός για τον καθέναν.Από εκεί και πέρα,όμως,πρέπει να υπάρχουν και κάποιοι όροι του παιχνιδιού,όρους που μόνο η πολιτεία-που εκπροσωπεί το συμφέρον του συνόλου της κοινωνίας-νομιμοποιείται και οφείλει να τους βάζει.Αλίμονο αν αυτούς τους όρους τους υπαγορεύουν κάποια προσωπικά ή συντεχνιακά και άλλα συμφέροντα.Αυτοί οι όροι,επίσης,θα πρέπει να είναι ξεκάθαρα διατυπωμένοι,ώστε να μην επιδέχονται κατά το δοκούν ερμηνείες ή ότι υποκρύπτουν και σκοπιμότητες.
                                                         Οι όροι του παιχνιδιού
           Ποιοι θα πρέπει να είναι οι όροι του παιχνιδιού στην προκειμένη περίπτωση;Πρώτος και βασι-
κός όρος είναι ότι οι καλύτεροι και πιο ικανοί γιατροί προηγούνται σε κάθε περίπτωση - και επ'αυτού
κανείς δεν θα πρέπει να έχει αντίρρηση.Δεύτερος βασικός όρος είναι πώς αυτό διασφαλίζεται,οπότε
μπαίνουμε σε μια διαδικασία αξιολόγησης.Η πρώτη -και πιο καθοριστική -κρησάρα αξιολόγησης εί-ναι ασφαλώς ο βαθμός του απολυτηρίου,όπως αυτός προκύπτει από τις πανελλήνιες εξετάσεις,ο ο-
ποίος βαθμός θα πρέπει,νομίζω,να διαπερνά ως τίτλος τιμής ολόκληρη τη διαδρομή ενός γιατρού
από την είσοδό του στο πανεπιστήμιο μέχρι την ημέρα εξόδου του από την υπηρεσία.Δεύτερη κρησά-
ρα αξιολόγησης είναι ο βαθμός του πτυχίου.Με τη μοριοδότηση των δύο αυτών βαθμών,καταλήγου-
με σε έναν συγκεκριμένο αριθμό που θα πρέπει ασφαλώς να λαμβάνεται υπόψη,τόσο στη σύνταξη
της λίστας για την ειδίκευση ενός γιατρού όσο και για τη μετέπειτα εξέλιξή του μέσα στην υπηρεσία.
Ειδικά για τη σύνταξη της λίστας αναμονής για την ειδίκευση των γιατρών,κατά την προσωπική μου
άποψη θα έπρεπε να λαμβάνεται υπόψη ΜΟΝΟ ο βαθμός του απολυτηρίου μεταξύ όλων των γιατρών που πήραν το πτυχίο τους μία συγκεκριμένη ακαδημαϊκή χρονιά.Είναι αδιανόητο να απαξιώνονται τό-σο εύκολα οι σπουδές έξι χρόνων στο Λύκειο αλλά και οι ίδιοι οι αριστούχοι μαθητές που ματώνουν κυριολεκτικά αυτά τα χρόνια για να είναι συνεπείς στις σπουδές τους.Τους συνεπείς δεν αποζητά σήμερα,εναγωνίως,η κοινωνία μας,κ.Υπουργέ;Έχουμε κάποιον άλλο τρόπο να αξιολογήσουμε τη συνείδηση των νέων επιστημόνων,πέρα από το ίδιο το σχολείο;Είναι ήδη αξιολογημένοι από το σχολείο τους οι συνεπείς και πιο ικανοί.Δεν χρειάζονται άλλη αξιολόγηση,τουλάχιστον ως προς αυτά τα στοιχεία.Ο συνεπής σ'αυτή την ηλικία αποτελεί την πιο αδιάψευστη απόδειξη ότι θα παραμείνει συνεπής.Η συνέπεια δεν ξεμαθαίνεται.Έχει γίνει πλέον δεύτερη φύση.Αν,βέβαια,υπάρξουν ακόμα κάποιοι που δεν έχουν πεισθεί,ειδικά για τη λίστα αναμονής,εγώ θα πήγαινα και πιο πέρα:Να καθιερωθεί και μία τρίτη κρησάρα,κάποια τεστ γνώσεων δηλαδή από την ιατρική επιστήμη και τις σπουδές των νέων γιατρών.Οπότε:βαθμολογία απολυτηρίου+βαθμολογία πτυχίου+βαθμολογία από τεστ επιστημονικών γνώσεων =μονάδες μέτρησης για κατάρτιση της λίστας αναμονής γιατρών για ειδίκευση.Σ'αυτό το σημείο,ασφαλώς και θα πρέπει να εξεταστεί και ένας αριθμός γιατρών με εξαιρετικές σπουδές και επιδόσεις,πέραν του πτυχίου τους, σε πανεπιστήμια του εξωτερικού.Πάντως,θεωρώ ότι είναι αξιολύπητη η κοινωνία - και η πολιτεία -που αποδέχεται ως σοβαρότερο κριτήριο αξιολόγησης,για προτεραιότητα στη λίστα αναμονής για ειδίκευση των γιατρών μας,τη μία μέρα ορκωμοσίας και υποβολής των δικαιολογητικών νωρίτερα,παραβλέποντας πλέον εντελώς το βαθμό του απολυτηρίου!Αυτό για μένα αποτελεί την απόλυτη κατάπτωση κάθε αξίας και την πιο αυθαίρετη μορφή κατάργησης κάθε κριτηρίου αξιοκρατίας,όπως διαφαίνεται στο παρακάτω γεγονός που συνέβη πριν από μερικά χρόνια-και τούτο από απολύτως έγκυρη πηγή:
     Το πρώην ΔΙΚΑΤΣΑ κάποια φορά-δεν γνωρίζω αν είναι η μοναδική-λειτούργησε,χωρίς ούτε στιγ-
μή διακοπής,ακόμα και το σαββατοκύριακο,προκειμένου  μερικές εκατοντάδες πτυχιούχων γιατρών,
που σπούδασαν σε πανεπιστήμια του εξωτερικού,να περάσουν κυριολεκτικά εν μιά νυκτί όλες τις α-
παραίτητες διατυπώσεις και διαδικασίες αναγνώρισης του πτυχίου τους,ώστε να τους δοθεί η δυνατό-
τητα να ορκιστούν τη Δευτέρα και να υποβάλουν αμέσως τα δικαιολογητικά τους και έτσι να προηγηθούν στη λίστα αναμονής,για ειδίκευση,των συναδέλφων τους της Ιατρικής Σχολής Αθηνών,των οποίων η ορκωμοσία είχε προγραμματιστεί να γίνει την επόμενη μέρα,δηλαδή την Τρίτη!Απίστευτο και όμως αληθινό!
                                              Ποια αξιοκρατία,κ.Υπουργέ;
      Για ποια αξιοκρατία,επομένως,έχουμε το δικαίωμα να μιλάμε σ'αυτή τη χώρα,κ.Υπουργέ;Σε κα-
μία περίπτωση,βέβαια,δεν υπονοώ ότι για αυτά τα φαινόμενα ευθύνεστε εσείς.Μπορείτε όμως να κά-
νετε κάτι,ώστε να εξαλειφθούν.Δίνοντας στο βαθμό του απολυτηρίου μία μεγαλύτερη πρακτική χρη-σιμότητα-πέραν του δικαιώματος της απλής εισαγωγής στο πανεπιστήμιο-ταυτόχρονα ενισχύουμε σε
μεγάλο βαθμό και το κίνητρο των μαθητών του Λυκείου,οι οποίοι σήμερα βρίσκονται μάλλον σε μία
ψυχολογική σύγχυση για τη νοηματοδότηση των επιπλέον προσπαθειών τους.Ας μην ψάχνουμε εδώ
για εξιδανικευμένες καταστάσεις ότι η γνώση είναι δύναμη,όπλο εσωτερικής θωράκισης κ.τ.τ.Αυτής
της ηλικίας τα παιδιά δεν είναι ακόμα σε θέση να συλλάβουν διανοήματα αυτού του επιπέδου και υ-
ψηλά νοήματα ζωής που δεν αγγίζουν τα προβλήματα της καθημερινότητάς τους.Το επαγγελματικό
τους μέλλον τους απασχολεί πρωτίστως και αυτό είναι απολύτως κατανοητό στην εποχή που ζούμε.
                                               Ποιοι οι κερδισμένοι σήμερα
         Με τη σημερινή κατάσταση,ξέρετε ποιοι είναι οι μοναδικοί κερδισμένοι,κ.Υπουργέ;Μόνο ε-
κείνοι οι μαθητές που δεν ενδιαφέρονται και τόσο για τα γράμματα!Δεν κατηγορώ-καθόλου μάλιστα-
τα ίδια τα παιδιά.Η υπάρχουσα κατάσταση τους οδηγεί εκεί.Γιατί να"σκοτωθούν" στο διάβασμα,όταν
μπορούν με μία όχι υψηλή βαθμολογία να πάνε για σπουδές π.χ. στη γειτονική μας Βουλγαρία ή και
σε άλλες βαλκανικές χώρες,που είναι και οικονομικά αρκετά φτηνές;Έτσι κι αλλιώς,το πτυχίο τους-
που,όπως μαθαίνω,παίρνουν με αρκετή άνεση εκεί,με πέντε* μάλιστα χρόνια σπουδών και όχι έξι όπως στην Ελλάδα-θα είναι ισάξιο με εκείνο που παίρνουν και κάποια άλλα"κορόιδα",τα οποία εισήλθαν σε ελληνικό πανεπιστήμιο με πολύ υψηλή βαθμολογία!Να πούμε και κάτι ακόμα επ'αυτού;Αυτά τα"κορόιδα"-ειρήσθω εν παρόδω-εκτός από τα ξενύχτια και την κούραση επάνω από το βιβλίο,όχι σπάνια εισέπρατταν ακόμα και τη χλεύη των προηγούμενων!Αλλά το χειρότερο δεν είναι αυτό,κ.Υπουργέ.Το χειρότερο είναι ότι,μπροστά στη σημερινή κατάσταση,η συντριπτική πλειοψηφία εκείνων των γιατρών που μπήκαν στο ελληνικό πανεπιστήμιο με υψηλή βαθμολογία-ένα στοιχείο που αποτελεί βασικό εχέγγυο ικανοτήτων και υπευθυνότητας-καταφεύγουν στο εξωτερικό για ειδίκευση,οι περισσότεροι των οποίων παραμένουν εκεί.Έτσι η χώρα μας στερείται των υπηρεσιών όλων αυτών των κατά κανόνα πιο ικανών γιατρών.Αντίθετα,η συντριπτική πλειοψηφία των γιατρών,που πήραν το πτυχίο τους στο εξωτερικό,έρχονται στην Ελλάδα για την ειδίκευσή τους!
Αυτή η αντίφαση από μόνη της ενδεχομένως κάτι σημαίνει.Για δέστε-χωρίς εδώ να γενικεύω ή να θέ-
λω να προσάψω μομφή σε όλους αυτούς τους γιατρούς που πήραν το πτυχίο τους στην αλλοδαπή-και
ο"μαϊμού"γιατρός της Σκύρου από πανεπιστήμιο του εξωτερικού φαίνεται να έχει πάρει το πλαστό του πτυχίο και ήρθε στην Ελλάδα για ειδίκευση!Είναι ο μόνος,άραγε;Πολύ αμφιβάλλω,κ.Υπουργέ!Πολύ αμφιβάλλω,επίσης,ότι και η σημερινή κατάσταση στο χώρο του ιατρικού κόσμου-και της Υγείας γενικότερα-στη χώρα μας είναι τυχαία και δεν διαμορφώθηκε μεθοδευμένα και στοχευμένα,μία κατάσταση που βολεύει κάποιους σήμερα να τη συντηρούν ως έχει!Θα τους το επιτρέψουμε ως κράτος και ως κοινωνία;Η δημοκρατική λειτουργία,προχωρώντας με πνεύμα δικαιοσύνης και χωρίς να απαξιώνει κανέναν,προτάσσει πάντοτε-και σε κάθε περίπτωση-τους καλύτερους,γιατί αυτό υπαγορεύει το συμφέρον της κοινωνίας και των πολιτών της.
(Συμπληρωματική δημοσίευση:Επειδή ακούστηκαν σχόλια ότι ενδεχομένως στις πανελλήνιες εξε-
τάσεις να υπάρξουν μαθητές που είχαν κάποια ατυχία-και επομένως να μην πήραν το βαθμό που
τους αξίζει-πιο κάτω(αργότερα)θα ακολουθήσει ένα σχετικό με την "ατυχία"στις εξετάσεις θέμα.Εκεί
θα δούμε τις παραμέτρους του φαινομένου της "ατυχίας"και πότε μπορεί να πει κανείς ότι είχε πράγ-
ματι ατυχία.
      Ένα άλλο,επίσης,θέμα,που θα ακολουθήσει σε πιο εύθετο χρόνο,είναι το:"Αριστεία**δεν σημαίνει αριστοκρατία"!Κάποιοι συγχέουν τις δύο αυτές έννοιες,είτε από άγνοια είτε από σκοπιμότητα!)

*Μετά την είσοδο των χωρών αυτών στην Ε.Ε.,τα έτη σπουδών σε όλες τις ιατρικές σχολές τους είναι 6 χρόνια,όπως και στην Ελλάδα.

**Σχετικό με την αριστεία θέμα έχει δημοσιευθεί σ'αυτόν τον ιστότοπο-θεματική ενότητα με αριθ.50.








Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Εδώ μπορείτε να γράψετε το σχόλιό σας...

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΗΣΤΕ

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *